Friday, October 5

puasa - day 23

hey! seronok tak ari ni dah jumaat?



dah 2 hari bos apek aku cuti. mak dia sakit. kesian la plak. tapi, bebudak technical ni bleh la rehat2 sket, kirenya macam bonus hari di bulan pose..hehehehe...




oh ya! hari kelmarin tak jadik makan nasik ayam. sebab pas aku abis keje, beli ayam sekor, sampai2 je kat umah, ibu dah siap2 ajak aku pi teman dia shopping barang kuih plak. kalau dah namanya shopping tu, memang tak sempat la nak masak plak kan. aku berbuka kat luar je ngan en alang, ibu ngan adik2 beli juadah berbuka kat param.





semalam baru dapat berbuka nasi ayam. tu pon sebab sepupu aku, along fadh ngan k.mas berserta anak2nya datang umah. along fadh nak jual N70 dia kat aku, rm500 jek. aku dah berkenan dah, tapi bila ibu dah tertgk phone tu, dia plak berkenan. demi menjadi anak yang solehah, aku pon bagi la can kat ibu beli phone tu. hehehehe... en.alang pon ada sama masa berbuka semalam. wah! kali ni memang dah takde segan silu dah. bertambah2 dia makan nasi ayam tu. lepas makan nasi yang banyak, bleh plak dia sumbat tekak dia ngan putu buluh 3 ketul..kagum tul!





semalam masa ofis hour agak rasa tertekan, terganggu. entah la, rasa takde mood, bosan... semalam balek dari keje pon terus tido. solat asar pon macam dah nak ala2 miss je. (sebab terlupa! last2 minit baru terhegeh2 nak
solat!)







dalie, kite pi berbuka kat restoran teluk muroh tu nak? kite pesan tomyam special banyak2...hehehe...nak tak? ko tolong la tanya kat bebudak lain, k? sape lagi yang kite nak ajak? kite wat hari isnin k? kat sana ada menu combo untuk 5 orang. nanti, apa2 hal, ko roger aku k?





hari ni en.alang gaji. yeeeehaaaaaaaa! bleh la ajak dia joli2 weekend
nih..huhuhu...ahad ni kan nak pi umah mak dia, mak dia dah awal2 booked aku tolong dia masak mee untuk moreh. huuuuuuu......




selamat berhari jumaat dan selamat shopping raya ek korang!






ini adalah nasi ambeng. slalunya diorang bubuh nasi putih, mee goreng, sambal tempe ngan suhun, ayam golek @ayam goreng seekor atau 1/2 ekor, pastu satu talam tu makan ramai2..sodapppppp!!!!!!!




ini pula ayam ungkep. gambar mungkin kurang memuaskan. apa kata korang try sendirik resepi ni untuk rasa yang lebih memuaskan. hehehe...
Bahan:
2 sdm minyak sayur
1 buah pekak/bunga lawang
3 sdm kecap manis
1/2 ekor ayam, potong menjadi 6-8 bagian
4 butir telur ayam, rebus, kupas
50 g kacang kedelai putih, rendam hingga mengembang, tiriskan
500 ml air

Haluskan:
3 siung bawang putih
5 butir bawang merah
1/2 sdt merica hitam butiran
1 buah cabai merah
1 sdt garam

Cara membuat:

  • Tumis bumbu halus hingga wangi.
  • Tambahkan pekak dan potongan ayam. Aduk hingga ayam kaku.
  • Masukkan kecap manis, telur, kedelai, dan air.
  • Masak dengan api kecil hingga bumbu meresap dan kuah habis. Jika perlu tambahkan air panas.
  • Angkat. Sajikan hangat.


  • *jangan tanya aku apa2 tentang resepi ini. aku pon copy paste dari orang. hehehehe...(resepi ni dari indon)

    20 comments:

    nanonano said...

    erk? yg ats dulang tu ns ambeng ek?
    mknn org mane cmtuh?
    xpenah jumpe,
    biasenye tgk org dakwah2 jek mkn cmtuh,
    huuuhu~
    :D

    flush said...

    nasi ambeng tu aku xbleh brp terima la.. lagi2 bila mee dah bercampur dgn nasi.. tapi kalo nasi je mmg sodappp.. puas ratah ayam..

    Intan and The Boys said...

    nano,
    nasi ambeng tu makanan rasmi orang jawa. slalunya ada kat majlis kenduri di masjid atau rumah. best tau! org dakwah pon slalu wat camtu kan? rasanya, mesti ada mesej di sebalik makan ramai2 nih. slalunya satu talam makan 5-6 orang. memang best makan ramai2! bleh merapatkan lagi silaturrahim... :)


    flush,
    aku pon sama gak ngan ko. tapi, tgk gak mee goreng dia masak camne..kalau banyak telur, aku cepat je sapu..hehehe...

    Wira Nordin said...

    salam..
    kamu jawa?

    Unknown said...

    oooo... nasik ambeng ni kene mkn ramai2 ke... baru la saya tau... siap ada mee goreng tu... tapi yg ayam ungkep tu still tak dapat bayangkan lg camner walaupun dah ada gambar...hehehe

    dedalie said...

    kekure,
    dulu kat utm senang gile nak carik nasi ambeng kat param.

    ok. nti aku tanya bebudak yg lain k.

    shasha said...

    uikss..baru ingat nak tanya mendealah dalam resepi tuh..buah pekak tu mende??..lagiii..kacang kedelai??..kacang kuda ada laa..kacang keldai belum ada lagi..hik hik hik...

    Intan and The Boys said...

    wira,
    saya separuh jawa. tak pandai cakap jawa. hanya boleh makan makanan jawa. :)

    azah,
    tak dapat bayangan? try la resepi tu...dah jadik, tu la rupanya... ;)

    dalie,
    okeh! love u my darl!

    shasha,
    nak kena cubit ek? dah kata jangan ditanya...kite pon tak tau...

    Intan and The Boys said...
    This comment has been removed by the author.
    Intan and The Boys said...
    This comment has been removed by the author.
    Kemat said...

    ayam ungkep tu ader kuah tak..nama cam menarik...resipi jawa kan

    Intan and The Boys said...

    kemat,
    slalunya di masak kering. tapi kalau suka yang berkuah, letak la air banyak sket, k?

    TedungS said...

    mmg anak misali ni. cuba ko carikan n70 tu lagi, pastu bg la kat aku plak ek? ek?

    hajarss said...

    warrgghhh.. bila bleh try nasi ambeng ni cik kekure?

    Zetty said...

    saya pun suka nasi ambeng tuh .. tapi bukan makan ramai2 laa .. ada kawan makcik saya tuh amik order utk buatkan nasi ambeng nieh.. so mmg biasanya beli yg dah berpack2 dalam RM2 or RM5 or RM10 tuh .. kira kalau nak makan sendiri amik yg murah aje laa .. tapi mmg puas hati .. sedappppppp ...

    faridmw said...

    salam...
    selamat berpuasa dan selamat berhari raya..
    mcm tu la nak jadi anak solehah..
    klu nak solehah lagi belanja hp tu bg dkt ibu...
    semoga dirahmati selalu...

    ArMs' said...

    sedapnye nasi ambeng..tak pernah rase

    Intan and The Boys said...

    tedungs,
    ala, n70 tu second hand jek..ko nak ke?

    hajar,
    meh datang kampong kite meh..

    yatie,
    ha'ah..nasi ambeng ni memang diorang dah komersialkan. slalunya kalau kat pasar kat johor, memang ada jual. r&r kat tol tangkak pon dah ada jual nasi ambeng nih..nyumnyum!

    faridmw,
    hehehe...gue enggak kaya begitu lagik..masih dalam proses mengumpul duit pon..hehehe...

    arms,
    try la! cuba sekali, nak lagi!

    13may said...

    oh! dah hari isnin dah nih...

    semoga bergembira di hari raya!

    Intan and The Boys said...

    may,
    you too..have fun ya!