Monday, October 8

puasa - day 26

kejap je pose, dah nak raya dah...



dah siap ke persiapan raya korang? aku biasa2 je. cuma kubur arwah angah, Allahyarham Noorrul Fakheer, aku tak pegi2 lagik. ingat nak pi petang ni. nak bersihkan sket kubur nya. biarpon ada orang masjid yang bersihkan, tapi aku sebagai kakak arwah, mestila nak tgk keadaan kuburnya kan? ada aku bagitau nape arwah angah meninggal?


arwah meninggal kerana pneumonia. masa tu dah tahap kritikal. kami keluarga tak tau, dia empunya diri sendiri pon tak tau yang dia saket. cuma dia ada batuk2 dan pening2. tu je.


arwah meninggal dunia pada umur 17 tahun. keesokan paginya arwah ada paper ekonomi spm tahun 2000. diam tak diam, arwah dah 7 tahun meninggalkan kami. ingat lagi sewaktu keputusan SPM dikeluarkan, sorang pon tak berani nak ambil keputusan exam arwah. yang aku tau, banyak sangat offer uni swasta dan awam datang kat umah. setiap kali offer tu datang, ibu mesti sedih sangat.


kawan2 ibu kata, arwah pergi dulu sebab dia nak orang ingat dia selalu muda, hensem je.


pernah kami berdua berangan, arwah angah pernah cakap, 'along, nanti angah dah abis blajar, along bukak je bengkel motor, along jadik bos, kira duit je. biar angah yang buat keje repair2 motor. angah blajar tak pandai, bleh wat keje2 camni je'. pastu, dia sambung lagi, 'takpon, along bukak restoran, angah yang masak. along tunggu kat kaunter je. ok?'. arwah angah sangat baik hati, cuma kadang2 tu ada sedikit degil. biasala, remaja mana yang tak degil kan?


setiap ahad dia la orang yang sangat rajin. masakkan breakfast untuk kami sekeluarga. arwah sangat suka memasak. pernah juga dia berangan nak buka warung burger.


jap..jap..rasa sedih plak.



okla. taknak la ingat2 arwah lagi. banyak sangat kenangan aku ngan dia. masa kecil dulu, perkataan 'kite geng!' slalu jadik ungkapan terbaik kami. beza aku dan arwah hanya setahun setengah.






okay, smalam pi umah bakal mertua aku. rasa sangat excited dan sangat penat okay! sampai2 je umah sana, terus tolong mak kat dapur dari pukul 2 ptg sampai kul 4ptg. (di sini, aku sebut bakal mertua ku mak dan abah, untuk menyenangkan aku menaip. harap maklum.) then, bawak mak dan abah pi pekan bruas, shopping barang dapur sket dan ronda2 pasar ramadhan. param kat sini sangat awal ok! kul 4.15ptg hampir semua gerai dah bukak. kalau param kat manjung, kul 5 baru terhegeh2 nak bukak.


sepanjang kat param tu, nak dijadikan crite, orang2 kat situ memang kenal sangat ngan abah. abah pulak asik introduce kat orang2 kat situ, 'ni anak,menantu kite ni'. bleh tak? malu sangat ok! tak tau nak letak kat ne muka ni. belom kawen lagi la abah! pepandai je abah aku nih.


lepas shopping2 tu, sambung tolong masak lagik. mak ni kalau aku datang, ada je lauk yang nak dimasak. bayangkan, kat param tu je, abah ngan mak beli kuih-muih sampai rm6! gile banyak! aku memang kuih2 ni kureng la sket, sebab masa berbuka tu dah terbayang nasik dulu. tolong mak sampai kul 6.30ptg, then amek adik en.alang, anjang kat kedai. anjang ni keje jadi pembantu kedai runcit kat pekan bruas tu. so, skali lagi aku pegi ke pekan. tapi kali ni hanya bersama en.alang. beli lagi barang dapur sket, then amek anjang, terus balek umah. sampai je kat umah, dah sampai waktu berbuka. apa lagi, 3 gelas air aku taram. gila haus! masa ni makan nasik pon dah rasa nak terkeluar balik. hahhaha! buruk bebenor rupanya!



bertolak dari gelung pepuyu tu kul 9.30pm. sampai umah around 10.30pm. kete banyak, jadinya kena la bawak slow2. sampai2 je kat umah, terus baring kat beranda. en alang sampai dok goyang2 badan aku soh aku bangun. aku serius takleh bangun, angkat kepala apa lagi la kan. last2, en alang ketuk pintu umah aku, mintak bantal kat iqa. then, dia letak kepala aku atas bantal, dia duduk sebelah aku baca paper. hahahaha! teruk kan? ntah hape2 perangai aku buat semalam. aku terus tertidor kat situ sampai kul 12.30 tgh malam. tu pon aku terjaga sebab ada bunyi guruh kuat sangat. aku tengok en alang dah terbongkang atas krusi. aku masa tu baring atas lantai je. aku kejut dia, soh dia balek. dengan muka mamai dan comel, dia slow2 ikat tali kasut, start motor pon ntah brape ribu kali. yela, orang tgh mamai nak bawak moto, harusla terhegeh2 kan.


overall, semalam hari yang sangat memenatkan. dan juga hari yang best.


hari ni nak pi berbuka ngan singles ADT kat restoren telok muroh kat lumut. tadi try kol restoren tu, takde orang jawab plak, jawabnya, kena gak pi sana petang nih. hehehe...


hari ni aku takdek keje. cuma kacau2 orang je.

19 comments:

nanonano said...

al fatihah utk Allahyarham Noorrul Fakheer, :)

'menantu kite'
awat nk malu?
bangga pe?
hikhiks..
sonoknyeeee rase cmtuh... :D

shasha said...

awak...makcik kite dok kat gelung pepuyu tuh...tiap2 tahun raya sure kite gi situ tau...tah2 leh jumpa awak masa raya nanti...ek???

RATNA RAHIM said...

al Fatihah...nnt pegi la bersihkan yer kubur Allahyarham..

lame kite bace param tu ape..pasar ramadhan rupenye..hehehe bestnye...jadik menantu kesayangan ni~

hajarss said...

al fatihah utk arwah angah..

warghh.. full ari cik kekure ngn aktiviti bersama mertua..

klau gomen slalu hari bersama pelanggan cik kekure ni hari bersama mertua.. bgs2.. hehehe


slamat hari raya cik kekure

maaf zahir batin ek

Yours Truly ... XOXO said...

hmmmmmmmm.....i didnt kno that... ;P
i tak bleh bayangkan if tetibe my sister is gone.......!
;S
u sangat tabah! ;P

Unknown said...

al-fatihah utk arwah angah.

baju raya kaler aper?

Intan and The Boys said...

Kepada korang semua,
Terima kasih sebab feel for me. Dulu2 memang kite takleh nak bercerita langsung pasal arwah, sebab terlalu sedih atas kehilangannya. Tapi skang ni alhamdulillah, Allah dah bagi kite kekuatan sedikit untuk berkongsi cerita ini dengan kalian.


Nano,
Malu la..segan tau! ;P

Shasha,
Tahun ni bekum punya turn untuk beraya kat gelung pepuyu tu. insyaAllah, tahun depan ada rezeki, kita jumpa k? tahun ni kite beraya kat muar & spore.

Cik bawang,
Kita pon diintroducekan oleh cik dalie word param tuh. Hehehe..

Hajars,
Yes! Hari bersama mertua..hahaha!
Selamat hari raya, maaf zahir dan batin jugak ye!

Xoxo,
Kite ni taklah tabah mana. Samapai skang ni kalau bercerita tentang arwah, air mata masih bergenang.

Cik kema,
Baju raya tahun ni satu kaler merah-pink, satu lagi kaler biru-hijau..cik kema plak?

Wira Nordin said...

takziah utk kamu sekeluarga

tidur kat beranda mlm-mlm sorang-sorang? beraninya kamu

dedalie said...

kekure,
sorry for your lost. :(

selamba tidoq kat beranda. tu letih tahap dewa tu namanya..hehe

ye param itu lah paSAR ramADHAN.

Zetty said...

AlFatihah utk allahyarham adikmu ... semoga rohnya dicucuri rahmat ..

apa2 pun saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri .. Maaf kalau ada salah and silap sepanjang perkenalan kita di alam maya nieh ye .. semoga gembira2 selalu di hari raya nanti:)

peej said...

wuwuwu..entry yg sangat menyedihkan..2 kali berturut2 baca entry sedih dah nih..*al-fatihah*

tido kat verandah??over tau..n sangat keji okay suruh org tgh mamai balik..sangat x safe...

me3n said...

al fatihah utk Allahyarham adik hang. Ku berase terharu ar bace cerita itu.

Intan and The Boys said...

Wira,
Terima kasih..takla tido sorang2, lepas je en alang balek, kite masuk bilik la.. :P

Dalie,
Thanx. Memang letih tak hingat masa tu..ingat2 balek, memang buat keje gile la..hehehe…

Yatie,
Terima kasih ye!
Selamat Hari Raya, kite pon nak minta maaf kalau ada terkasar bahasa dan terguris hati ye.

Peej,
Entri sape lagik yang sedih tu?
Hahaha..mak memang over..mak tau..
Kena paksa dia balek. Takkan nak soh dia tido kat beranda tu sorang2 plak..hehehe..

Ad3ck,
Terima kasih. Terharu? Ada sedih2 tak?

Mak Su said...

selamat bergembira, jangan sedih2 ya

Ceera said...

ala, asal sedih sangat citer yang atas tu.. kita dah nak sebak dah. nasib baik awak stop. ngeh~

cam best ajer buka umah mertua... kita tak akan punye buka umah tottttt itu, hahaha..

Qaseh Bidadari said...

sape yang x sayang adik kan???al fatihah buat adikmu...
mama nak wish selamat ari raya...semoga berbahagia...

Intan and The Boys said...

maksu,
maksu pon have a good time raya nanti ye!

ceera,
oit! bile lagik nak berbuka sama2? pi la... ;P

mama ranggie,
selamat hari raya yek. have fun!

flush said...

alfatihah utk arwah.. so, apa ressult spm dia..

korg ber2 je ke kat beranda.. giler selamba.. kalo bapak aku dah lama dah berasap telinga dia..

Intan and The Boys said...

flush,
sorang pon tak tau apa result spm arwah. tak ambik pon..

ayah aku takde kat umah la..yang ada ibu ngan adik2 aku jek. diorang tak le kesah sangat, sebab beranda aku tu terbuka, orang lalu-lalang leh nampak kitorang. besides, terang-benderang kat situ. ok?