Tuesday, March 4

saket gigi!!!!!

semalam gigi ini sangat la sakitnya. terlalu sakit mencucuk2 dalam gusi.

sampai aku terpaksa pergi 2 klinik gigi. sebab nak betul2 pastikan yang gigi aku ni perlukan surgery. minor surgery. kuarkan gigi bongsu.



klinik pertama,
jumpa doktor. aku critekan masalah aku. dia tengok2, kata gigi bawah aku yang problem. perlukan minor surgery untuk cabut kedua2 batang gigi sebab tak cukup ruang untuk gigi tu tumbuh.

tapi, dia tak boleh buat skarang. kena tunggu next week, 12 Mac sebab dia satu family nak pi vacation.

wth?????!!!!!!!!!!!!! aku dah sakit macam nak mati dah nih!!!!!!!!!!!

aku malas nak cakap banyak, aku suruh dia cuci je gigi aku. aku tak tau camne dia cuci, maybe dia polish jek.

huhu. doktor dah bermood nak vacation katanya.


aku balek ofis, mangadu nasib kat K.Ani, dia kata kalau cabut gigi geraham, perlukan 2 minggu nak baik. kena makan moi/bubur nasi saja ye. matilaaaa...kurus mak camnih.



then, k.ani suruh aku pi klinik lain. lepas je rehat lunch (yang mana aku tak pi lunch pon..sebab saket yang teramat ok!), terus aku chow ke klinik lain.



klinik kedua,
ada masalah pendaftaran. sebab kampeni bagi list pekerja dan no.ic tak tally. camno? ada ke patot elok-elok no.ic aku start ngan 81..... tiba-tiba jadik 63......

i nampak tua sangat ke cik adik? huh!!!!


lepas selesai masalah pendaftaran yang tak logik tu, tiba giliran aku jumpa doktor.

doktor yang peramah, baik, memberikan penjelasan yang sebenar-benarnya lalu aku terlebih faham.

ini la yang akak nak. bagus doktor ni. akak suka. abis semua gigi akak dia telek. semua karang2 gigi dia tonyoh. dia agak terkejut bila aku kata doktor sebelum ni dah cuci gigi aku. sebab dia kata masih banyak putih-putih kat gigi aku.


camno?

bila dah lepas semua acara memutihkan gigi aku nih, doktor advice mintak aku cabut gigi geraham bongsu belah atas pulak. sebab diorang (??) tumbuh menghala ke pipi.

hah??? atas pulak? matilaaaaaaaa........

ini maknanya secara automatiknya 4 batang gigi geraham bongsu aku perlu dicabut.

tapi yang perlu dicabut sekarang adalah belah atas. belah bawah lak doktor cakap tunggu dulu. sebab dia tumbuh tak abis. tgk keadaan. ke hala mana gigi tu nak tumbuh.

aku wat appoinment cabut gigi atas tu 1 April nanti sebab kalau nak wat skarang, tak sempat nak baik. nanti, masa majlis aku, maunya aku tgk je orang makan. pengantin makan moi jek. huhuhuhuuuuuuuuuu...



takot tak? aku dengar ni pon dah seriau. berdiri bulu roma. huhuhuuuuuuu............

17 comments:

me3n said...

fyi, ku pong penah kena bedah gigi bongsu dulu. tp bukan sebab tak cukup ruang, sebab gigi ku tuh tumbuh senget n langgar gigi sebelah. and baik laa hang cabut lepas kawin nnt sebab kesan dia seminggu gak. mase ku kene dulu, dia punye bengkak sampai nak makan pong tak leh huhuhu.

hajarss said...

kita ada 4 batang gigi bongsu. atas bawah kiri kanan. takut nak pi operate..huhu

awk, appointment 1 April. igt ek, tu bday kita.. ahahaha

Ceera said...

memang seriau ok, sekali 4 nak cabut.. habis la gigi awak kat dalam tu...

btw, doktor yang pertama tu... mengong la...

CPI said...

huhuhuuuu...adoiii la...sian die...sabo la...tp...xkn la pengantin nk mkn bubur jekkn nnt? ishkkk2..syahdu tuh

nanonano said...

waaaaa...ngerinyeee,
yg atas mghala ke pipi lak tu,
maunye tembus klu xcabut
*saje nk kasik gerun* :p

hehehe
sabo je la,
tggu lepas2 nikah la nk cabut pun,
kan sengsara tgk hidangan pengantin kan... :D

xde ubat tahan sakit meyh?

Mak Su said...

huish..mcm2 dugaan ya

Intan and The Boys said...

ad3ck,
memang pon. lambat baik sebab dia jahit tu. ooohhhhh!!!! saketnya!

hajars,
kite pon sama. 4 batang gigi atas bawah. huhu...
kalau tak saket dan mengganggu gigi yang lain, takpe. tak perlu cabut.

ceera,
kan? kan? :)

iman,
yup. syahdu ya amat tau!

nano,
ja at tau! tak suka!
doktor tu memang dah bagi ubat tahan saket dan antibiotik.

maksu,
tu la pasal...huhuhuuu..

who i am? said...

gigi kite pon bengkak tp takottt nak gi jumpe dentist...

camne??

aria ayumi said...

kesiannya akk. err... camne ye bedah gigi tu... adehhh. sungguh ngeri!

Intan and The Boys said...

fealize,
sama la kite. tapi dah tak tahan saket, terpaksa gak jumpa doktor.

diya@aria ayumi,
bedah gigi tu, nanti dia belah gusi, kuarkan gigi dan jahit balek gusi. oowwwww!!!!!!!!! saket tuuuu!!!!!

chik star said...

putri..~
sayep pon pnh kne poblm cm awk gk dulu,,
gile sakit berkarong2 paint kiler sayep telan..
last gi kinik cbot gigi geraham bwah..
mmg sakit gile..!
dh bius pon sakit..
rase nk terajg jerk doc tua tuh!

tpi bile dh cbot k la..
2 ari dh k..
jgn tkot yep.
:))

Intan and The Boys said...

starstar,
ek? 2 hari je ke?
nape doc tu kata 2 minggu baru leh baik?
hmmm........
bagi no.tipon doc awak tu.
kite nak pi cabut gigi kat dia je la.
;)

13may said...

selamat mencabut gigi!

jgn pengsan ok!

:D

Intan and The Boys said...

may,
takot laaaaaaa...
risau gak tetiba terpengsan kat situ. huhuhuuuuuu........
;)

dedalie said...

gigi bongsu jahat!!!!!!!kesian kawan aku ni..huhu

GET WELL SOON!!!i mean nanti pas pembedahan k..

Zetty said...

awak, kita punya semua gigi bongsu dah kena cabut dah .. sekali sbb dah sakit terus suruh doc cabut .. yg sekali tuh sbb gigi tuh mcm tak nak kluar tapi doc bleh cabut cenggitu aje ..

cumanya ada sekali buat minor operation sbb satu gigi bongsu tuh tak nak kluar .. terbaring dalam gusi aje and cuma keluar sket .. jadinya doc gerudi gigi tuh .. pastu cabut sket2 ..

at the end, abis 2 cawan besar penuh dgn kapas berdarah, gigi bongsuku sudah menjadi serpihan2 kecil and mengambil masa selama sejam lebih utk settle .. letih makcik menganga tau .. pastuh gusi mmg dah berlubang besar and doctor jahit gusi..

bengkak tak bleh nak crite laaa tapi cuma amik masa dalam tiga empat ari aje dah sembuh dah .. rasanya tak sampai seminggu dah makan cam biasa dah .. takde la plak sampai seminggu dua baru nak baik ..

tapi tatau laa, ikut org jugak kot .. so far alhamdulilah kita mmg takde masalah gigi langsung, lubang tarak, hapa pun tarak .. mmg jumpa doc semata2 utk scaling/bersihkan gigi aje .. kalau gigi bongsu tuh keluar, rasanya takde masalah doc nak cabut cam gigi biasa .. and cuma amik sehari dua aje nak baik ... nak makan kena pandai2 guna one side yg baik laa ...

tapi kalau awak tak berani, jgn amik risiko .. karang dlm gmbr kawin muka pengantin bertambah temban plak nanti:p

Intan and The Boys said...

dalie,
tak suka! tak suka! tak suka!!!!!!

thanks my dear..mmuuaaaahhhhhhhhhhhhh!!!!!

yatie,
oh ye ke? tak sampai seminggu je dah baik? eeee...harap2 time kite nanti akan cepat sembuh cam awak.
kite memang penakut sikit jumpa doc kalau bab bedah2 ni. sebab tak penah kena jahit pon sebelom nih. thanks ye awak.. :)