Wednesday, July 4

diriku di tag oleh cik bwg pulak..tentang bunga.

penah tonton filem sepet? tentang seorang gadis melayu (orked) dan seorang lelaki cina (jason) bercinta. ingat tak ada satu part tu masa jason nak belikan orked bunga ros, tapi orked tak nak. then, orked describekan kat jason bunga yang dia suka..tuberoses. puas aku google tuberoses nih..memula, ingatkan ejaan nye tuba roses, rupenye salah daaa....

heh..

nak tgk rupa tuberoses nih? bak kata orked, "it smells like angel"..ntah la..angel pon tak tau camne baunye. teringin nak bau bunga nih..agaknya harum semerbak sangat kan? sesiapa yang baik hati, concern pada diriku ini, kiranya anda sekalian terserempak ngan tubaroses nih, kirimkan pada aku yek!

meh sini aku tunjuk kat korang bentuk rupa bunga tuh..



The tuberose (Polianthes tuberosa) is a perennial plant of the agave family Agavaceae, extracts of which used as a top note in perfumery. The common name derives from the Latin tuberosa, meaning swollen or tuberous in reference to its root system. It consists of about 12 species.

The tuberose is a night-blooming plant thought to be native to Mexico along with every other species of Polianthes. The Aztecs called it Omixochitl [oh me' zu che' tl] or bone flower.

Its East Indian name, Ratkirani, translates to "Queen of the Night". In Hindi it is called Rajnigandha (rajni meaning night; gandha meaning fragrance). In Bangladesh it is called "Rojoni-Gondha", meaning "Scent of the Night". In Bangalore and elsewher in South India, it is known as "Sugandaraja", which translates to "king of fragrance/smell". In Singapore it is called Xinxiao which means "that on which the moth rests". In Persian, it is called "Maryam" and is a popular name for girls. The tuberose is also used traditionally in Hawaii to create Leis and was considered a funeral flower in Victorian times. Its scent is described as a complex, exotic, sweet, floral.

The tuberose grows in elongated spikes up to 45 cm (18 in) long that produce clusters of fragrant waxy white flowers that bloom from the bottom towards the top of the spike. It has long, bright green leaves clustered at the base of the plant and smaller, clasping leaves along the stem.

Members of the closely-related genus Manfreda are often called "tuberoses".

credit to: wikipedia

okeh cik bawang, dah jawab tag dah..meh sini aku nak tag orang lain plak:
1) cik kema
2) dalie
3) azim2u (ko ada minat bunga ke?)
4) ceera
5) yours truly...xoxo
6) peeja
7) maksu
8) saharil (kalau la ko ada baca blog aku nih..)
9) diya
10) aarin
11) diaharris

19 comments:

13may said...

yeeehaaaa!!!!!

selamat selamat :D

Ceera said...

saya di tag, huhu...
pasal bunga eks, alamak.. saya tak tahu apa2 pasal bunga, tapi saya akan cuba yaaaa...

Yours Truly ... XOXO said...

agegege kene tag juge... huhuhu ....hari hari ade keje rumah ye cek ghu... ;P

RATNA RAHIM said...

ooo tuberoses...tak penah dengar...kekeke canteks rupenye bunge tuh

Anonymous said...

still not understand pe cite tag mengetag ni...ermmm...outdated tul aku ni ...

flush said...

ooo tuberose..
aku xleh cium bunga kuat2.. nanti bersin.. so, aku cume bleh megnhargai dr jauh je.. heehe

Intan and The Boys said...

13may,
memang xnak tag boys pon..tau boys xlah into flowers sangat,kan?

ceera,
me too..tapi dah terkenankan bunga ni sejak citer sepet tuh..

xoxo,
wat keje umah yek! nanti bagi cekgu periksa.

cik bawang,
bunga tu kalau banyak2 baru nampak cantek..kalu sekor2 dia jek, kureng le sket.

zuljoe,
tagging tu adalah: apabila seseorang membuat satu topik dan mentag org lain, maknanya orang lain tu kena buat topik yang sama tapi isi ikut hati la..ok?

flush,
cian budak resdung nih..takpe..nanti ko kawen, aku bagi satu bouquet bunga plastik yek!

aria ayumi said...

uhuk... diya dh jwb tagged ni, kak... yg tarikh nye 9 june 2007... huhu klw dh jwb... xpe kan kak.. :p

aria ayumi said...

tube roses... huhu 1st time dengar roses ade nama tube kat depan... tantek!

Mak Su said...

bunyik macam tuberculosis je... hihihi. Abih tu mak su nak kena jawab ler ni?

dedalie said...

kekure,
nyah, mak kan dah nama bunga, dahlia gitu. so favret bunga mak dahlia la.

sekian tag mak.

hehehehe

Intan and The Boys said...

diya,
takpe..tak kesah. kalau nak jawab kali kedua pon takpe gak..ngehngeh..
cantek kan bunga tu? teringin nak tgk live!

maksu,
haa laa...jawab laa...(dengki sebab saya pon kena wat gak..)

nyah dalie,
heh..ye tak ye gak nyah eh..mak boleh lupe plak!!!

larikksssssssssss!!!!!

Unknown said...

puteri, itu bukan bunga melur ek? hehe. sukati jer kema ni kan.
herm... tag pasal bunga yer. okeh. tomorrow!

Mak Su said...

saya dah jawab.

TedungS said...

mmg bunga tu cantik dan wangis, seperti ular tedung menikmati udara pagi

err...

Intan and The Boys said...

cik kema,
mana? mana tag itu? heeehhh..

maksu,
time kacih ye!

tedungs,
ko tau ek bunga nih? pos kan satu!

DiaHarris said...

kena lagi!!! hhrrmmm...
**bunga laks tu.. wah sgt tidak terror!!

Anonymous said...

bukan tuberose tu bunga sundal malam ke?

wah, saya tak biasa tag mengetag ni. nanti kemudian bila saya publish entry dengan gambar bunga, ertinya saya balas tag ni ya, puteri kura kura..

Intan and The Boys said...

dia,
heheh..tak nak wat pon takpe.. ;)

saharil,
thanx 4 visiting my blog. ooo..bunga sundal malam ke? agaknye la kot. anyway, tak penah jumpe pon bunga nih..