Thursday, April 10

cuaca khamis yang suram

pepagi lagi kuar umah, ujan lebat turun menderu.

aku sampai ofis dengan serabai dan lencun.
bukannye aku pi keje naik motor,
tapi walaupon bawa kereta, gate rumah tetap kena buka dan tutup.
sebab tu la aku kena ujan.

tapi, bila sampai ofis je, ujan renyai2 saje.
pelik! sebab jarak antara umah aku dan ofis tak sampai 2km pon.
hmm......



aku nak kongsi beberapa perkara ngan korang ni.
rutin harian aku.
yela kan, sejak jadik bini orang ni, rutin harian memang totally berubah!
no more berpeleseran kat kopitiam ngan kawan2.. ~tapi ini akan berubah tak lama lagi. mesti kena lepak ngan member2 jugak. sejak kawen, susah sangat nak lepak ngan kawan2.
no more tidor2 lepas balek keje..
no more, semua makanan dah tersedia...
semua kena usaha sendiri.


hidup sebagai seorang isteri merubah aku menjadi orang yang lebih prihatin dengan orang sekeliling.



ok, ni antara aktiviti aku setiap hari. aktiviti ini berubah2 mengikut kesesuaian shift kerja en alang.

en alang shift pagi (macam minggu ni)
0400-bangun. kejut en alang. en alang pegi mandi, tapi aku pi masak lauk. nasi dah dimasak sebelom tido. sediakan breakfast juga. en alang suka makan telur ayam kampung separuh masak dan minum kopi o.
0430-biasanya time ni aku dah siap masak. bekalkan semua lauk pauk. temankan en alang breakfast. aku memang tak lalu nak makan awal2 macam ni.
0440-en alang pegi keje. aku sambung kemas2 dapor.
0500-sambung tido.
0630-bangun. solat subuh. mandi. kemas2 bilik. basuh baju. kalau rasa tak cukup tido, aku sambung tido sampai kul 8am.
0815-sidai baju dan terus bertolak ke ofis.
0825-sampai ofis. keroje lee....
1730-balek umah. kalau rasa nak beli ayam atau daging atau ikan, singgah pasaraya ceria atau econsave.
1810-en alang pulang. selalunyamasa ni kami berdua golek2 depan tivi tgk citer bella.
1900-en alang mandi, aku masak makan malam. kalau en alang rajin, dia tolong aku masak.
1930-aku plak mandi, solat. lepas semua tu, baru leh makan.
2000-tgk berita dan makan malam.
2030-kemas2 dapur. lepas tu, sambung tgk tivi sampai ngantuk sambil lipat baju atau gosok baju.

en alang shift petang
0630-bangun solat subuh. masak dan bekalkan makanan en alang.
0715-siap masak. breakfast skali ngan en alang.
0815-aku pi keje. en alang kat umah wat keje2 umah. cam membasuh baju ke..sapu umah ke...
1100-en alang pi keje.
1730-aku balek. masak makan malam. lepak2 depan tivi.
1900-aku dinner sengsorang.
0010-en alang sampai umah. siapkan makanan dia, teman dia makan.
0100-kami tido.


cam susah kan?
memang agak susah jugak la..
aku skang ni pon masih nak adjust lagi time tido aku.
kengkadang rasa cam tak cukup rehat.



kengkadang rasa sunyi kat umah kalau en alang keje shift malam.
aku rasa cam nak bela kucing atau ikan la..
ni nak kena wat proposal kat en alang nih.
:D

22 comments:

zie said...

Hello dear, memang kalo dah kawen mesti akan beruban nyer schedule dier.

U nak bela kucing atau ikan ek..okay gak..tapi jangan bela kucing la, sebab awak tengah trying kan.

U know why, sebab bila you bela kucing kan, bulu2x dier akan masuk dalam badan perempuan and akan makan fetus yg baru terbentuk tu.

Nie doktor nyer advise. Ikan takper.

HIlangkan la kebosananan dengan baca buku novel ker, surf net ker, buat cupcakes ker. He he he

Ceera said...

eh eh, cam susah je jadik bini orang nie, hehehe.. takut..

tapi awak lagi susah la, sebab alang keja shift kan...

Ferida Erlyda said...

nasib kiter sama la..hubby kiter pun keje shift..kadang² rasa mcm geram jer tau especialy bila kejer malam sbb kena tinggal sorang².. kiter slalu merungut tau.. tp nak wat mcm mana kan dah cari rezeki so kena la sabar.. n then kiter nyer masa plak rasa mcm tak cukup jer kan..klau leh nak tambah jadi 30jam satu hari..waktu tdo pun xtentu.. tu la nama nyer pengorbanan seorang isteri...

dedalie said...

i miss hanging out wh u dude. heheh.

itu namanya pengorbanan. dapat pahala tau.

peej said...

penat gak kan..n kesunyian gak kan bile die xde..hmpphh..
ben suka o.t..haha..tetibe je..apa kene mengene kan..

tp antara ikan ngan kucing..lg best kucing la..

me3n said...

aktiviti wajib sebelom tido takde?

err maksud ku gosok gigi dan basuh muka ehehehehehhe ;p.

chik star said...

proposal..??
hehe
:)

Mak Su said...

jadualwaktu harian pun kena ada 2 shift ek

applepie said...

heheheh...part en alang keje ptg tuh yg cedey tuh..sabo je arr kan..xpe2..oke gak tuh..dr yg keje2 offshore tak balik berbulan tuh ye tak..?

Hasrul Halid said...

Errr... Tuan Puteri, daripada 'tuanku' bela kucing, ada baiknya 'tuanku' bela orang..

Alah! usaha la 'lebihhhhhh' sikit!

Ahak!

flush said...

hmmmm.. cane kalau aku citer jadual waktu aku ye..

hmmm, nanti la aku cerita depan2.

Anonymous said...

teringat masa abglong keja kilang dulu.. ada 3 rotation shift. tapi engineers kena 12 hours shift, masuk 6 pagi balik 6 petang and masuk 6 petang kuar 6 pagi.... gilerrr takder life time tu

~ mizzAmy ~ said...

~ wah... sangat susahnya hidup berumah tangga nie. bunyi jer mcm best tapi nak memalaluinya tuh. ya ampunn, sangat berat. kalo amy la, dah la tak reti masak. mmg hancuss la jdnya. :P

for me, i akan bela ikan kot. ikan pun manja gak and mcm leh dgr jer aper yg kiter luahkan kat dier. kekadang stress leh hilang bila tgk ikan berenang2 sambil makan makanan yg kita bg. ;) ~

dYnA said...

hi KaK iNtAn...
aWk nK kuCiNg x Yah BeL. kiToRg LeH bg pReSSeNt. tGh sGt ByK KuCing Kat umah NiH...bEr bELas2...

nK knEbLajAr MasAk n CaRa2 nK uRus uMah TangGa Nih...McM suSah jEr BunYi nYer.. aHaks!

RATNA RAHIM said...

saye sokong bela ikan!!!! psl kuceng gigit orangggg

Unknown said...

hehe buat je la ape pon kembo.. janji rasa mende tu tak membosankan awak.. dugaan smer nehh.. :)

RaFFLeSiA MeRaH said...

bih kurang gak cam akak, walaupun somi akak x keje shift, tapi still balik lewat...kul 9 kul 10 baru sampai umah...wat to do...kita kena memahami dia bila kita dah jadi isteri dia....dik, ym ape nikname?

Intan and The Boys said...

zie,
ye ke? alamak...
dahla kite ni pecinta kucing. baru berfikir2 nak bela kucing nih. huhuhu...

ceera,
tak yah takut..
bak kata nadia af6, "redah jerr!!"
:)

erlyda,
ha ah kan? pengorbanan yang tak terhingga tau awak. alang slalu usik kite, kalaula dia jadik isteri sure dia orang paling bahagia. sebab pahala banyak sangat. hehehehe....

daliedearie,
yup! hehhe...
miss u too my dear... isk..isk..

pija,
hahahha! takpe. takde kena mengena pon, still ada sangkut paut sket jugak kan?
kan? kan? kucing ek?

ad3ck,
aippp!
ini sensitif punya perkara. takleh tulis kat sini. faham2 sendiri la ye! ;)

starstar,
hehe.. ha'ah!

maksu,
nak wat camne...huhuhu..

applepie,
ha'ah kan? tak terfikir lak orang yang ada suami keje offshore tu. lagi kesian kan?

hasrul,
iyaaaa!! sedang usaha ni dong! hehehhe...

flush,
cerita, jangan tak cerita...

abanglong,
saya pon dulu penah kena keje shift. memang takde life!!!
tapi keje shift ni sronok. duit pon masyuk..hehehehe...

amy,
ala..masak ni senang je la. hehehe...
ikan best ek? kite risau terlupa bagi dia makan. sebab ikan tak mengiau..huhuhu....

dyna,
hehehe..nak bagi kak intan sekor kucing?
nak! nak! hehehe...
uruskan rumahtangga ni memang agak susah. tapi bila dah biasakan diri, ok je yang! :)

cik bawang,
hehe..penakut kucing! bluwekk!!!
miss u la dik!

kembor,
yup. ini semua dugaannnn......

Intan and The Boys said...

rafflesia,
saya nye ym id---> hezliyana.
cian kite kan? slalu ditinggal-tinggalkan. huhuhu...

who i am? said...

biasala tu yang..

bile da kawin ni mmg totally berubah...

even i pon x cukup mase utk kengkawan,lebih pada rumah & tangga... :)

nanonano said...

perghh!
liku2 kehidupan seorg yg baru bergelar isteri,
hehe..
slow2 ar no..
tp cm perit je kn?
klu dlu bley main2,
skunk xley da..
lg bertambah tjawab..
tambah2 kene bgn kol 4am,
adoi la..
cm bulan pose lak
:p
btw, gud luck yunk!
:)

Intan and The Boys said...

fealize,
kan? kan?
huhuhuhuhuuuuuuu......

nanonano,
macam bulan pose ek?
hehehe.
a ah la na..
cuma tak baca niat puasa je.
ala, na nanti tau le camne.
maybe dah kawen lagi senang kot?
sebab ada maid?
kan?